Categories
Uncategorized

Hur cykeln fick ordentlig fart

Mopedens historia börjar på 50-talet med att någon otålig kille eller tjej någonstans i vårt avlånga land (kanske i Billingfors?) bestämde sig för att den där cykeln var alldeles för jobbig att trampa sig fram på dag in och dag ut. Som en lösning på detta sattes en så kallad “påhängsmotor” på cykeln. Man fick trampa gång motorn och sedan kunde man slappna av och låta motorn göra jobbet. 

Det blev en succé och 1952 blev det officiellt att det inte var olagligt att köra motordriven cykel utan körkort och namnet “moped” myntades. Några år senare kom det ut en utvecklad variant av mopeden, utan pedaler och istället fick man fotstöd och en kickstart som puttade igång motorn utan att man behövde kämpa med tramporna. Man fick köra i högst 40 km i timmen och redan då beslutades det att man skulle vara minst 15 år för att få köra moppe.

Idag har vi ett stort utbud av mopeder att välja på, både elektriska och sådana som går på bränsle. Vissa modeller är sportiga och andra har en mer klassisk design. Den elektriska modellen har blivit väldigt populär på senare tid, eftersom det är ett miljövänligt val med en massa fördelar, som att den är billigare i drift och kör mycket tystare. Hen var ett riktigt geni som beslutade sig för att sätta på den där påhängsmotorn på 50-talet. Det må vara att folk tyckte att det var en knasig idé då, men de visste inte hur populärt det skulle bli med tiden.